Koordynator - Halina Sikora-Grabowska, e-mail – halina.sikora.grabowska@powiat-sredzki.pl
O sobie:
Trzeba całego życia, żeby nauczyć się żyć. Tacyt |
Jestem pedagogiem z 23 letnim stażem w poradnictwie. Ukończyłam podyplomowe studia: Psychologiczne wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży z trudnościami w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego, oraz Resocjalizację w Wyższej Szkole Zarządzania „Edukacja” we Wrocławiu. Jestem absolwentką Pedagogiki na Uniwersytecie Wrocławskim. Ukończyłam wiele szkoleń z obszarów psychologii i pedagogiki. Jestem certyfikowanym realizatorem Szkoły dla Rodziców i Wychowawców oraz mediatorem w sprawach nieletnich. Pracuję w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej z dziećmi i młodzieżą mająca trudności w uczeniu się. Posiadam doświadczenie w prowadzeniu warsztatów umiejętności wychowawczych oraz szkoleń w ramach projektów unijnych |
O sieci - to zespół nauczycieli wychowawców, psychologów/pedagogów szkolnych, którzy pracują w szkołach/przedszkolach na terenie powiatu średzkiego. Celem funkcjonowania sieci jest wspólne rozwiązywanie problemów, dzielenie się pomysłami, spostrzeżeniami i propozycjami zarówno za pośrednictwem internetowej platformy traktowanej jako forum wymiany doświadczeń, jak i spotkań osobistych wspartych wiedzą i doświadczeniem uczestników sieci i ekspertów zewnętrznych.
Harmonogram spotkań w roku szkolnym 2014/2015:
I. Dzieci w rodzinie patchworkowej – dwa spotkania- ekspert zewnętrzny
1. Rodzina w okresie przemian-nowe modele rodzin w Polsce.- 28.10.2014 r.
- Problemy i zasoby rodzin zrekonstruowanych
- Funkcjonowanie rodziców i dzieci w rodzinie zrekonstruowanej (patchworkowej)
2. Problemy wychowawcze rodzin rekonstruowanych. - 25.11.2014 r.
- Więź uczuciowa w rodzinie rekonstruowanej
- Postawy rodzicielskie a poziom przystosowania szkolnego dzieci z rodzin zrekonstruowanych
II. Problemy dzieci i młodzieży w rodzinach dotkniętych migracją zarobkową - dwa spotkania.
1. Konsekwencje długotrwałej nieobecności rodziców dla rozwoju dzieci i młodzieży. - 24.02.2015r.
- Problem samotności dziecka w rodzinie dotkniętej migracją zarobkową
- Jakość radzenia sobie z różnymi trudnościami życiowymi oraz wybór strategii radzenia w sytuacji rozłąki, braku wsparcia ze strony rodziców
2. Planowanie wsparcia edukacyjnego i psychoterapeutycznego dla dzieci i rodzin pozostających w sytuacji wyjazdu rodzica/rodziców do pracy za granicę - 24.03.2015r.
III. Podsumowanie pracy sieci, ewaluacja końcowa. – 28.04.2015r.
Wszystkie spotkania w ramach SWS odbywają się w sali dydaktycznej Powiatowego Ośrodka Edukacji w Środzie Śląskiej ul. Wrocławska 10 o godz. 14.00
Archiwum spotkań w roku szkolnym 2013/2014
I. 29.01.2014 r. godz. 14.00 – szkolenie czas trwania: 3 godziny
Zaburzenia zachowania w przebiegu choroby przewlekłej.
1. Zaburzenia zachowania - problemy definicyjne.
2. Choroba przewlekła-problemy definicyjne, cechy choroby przewlekłej.
3. Chore dziecko to chora rodzina. Rola i formy systemowej specjalistycznej pomocy dziecku i rodzinie.
II.26.03.2014 r. godz. 14.00 - warsztat czas trwania: 3 godziny
Jakość życia w chorobie; studium indywidualnych przypadków.
1. Dziecko z cukrzycą.
- Diagnoza kliniczna
- Diagnoza psychosomatyczna
2. Zaburzenia zachowania u dziecka z cukrzycą:
- Obszar sfery emocjonalnej
- Obszar sfery ruchowej
-
Obszar umiejętności szkolnych
3. Dziecko z cukrzycą w szkole
- Praca z klasą
- Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb dziecka z cukrzycą.
4. Praca z rodziną dziecka z chorobą cukrzycową.
III. 9.04.2014 – warsztat czas trwania: 3 godziny
1. Dziecko psychotyczne, ze szczególnym uwzględnieniem schizofrenii młodzieńczej
-
Diagnoza kliniczna
-
Diagnoza psychosomatyczna
2. Specyfika funkcjonowania dziecka psychotycznego w szkole:
-
Obszar sfery emocjonalnej
-
Obszar kontaktów rówieśniczych
-
Obszar umiejętności szkolnych
3. Ryzyko samobójstwa w schizofrenii. Podstawowe zasady reagowania w sytuacji kryzysowej.
4. Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb ucznia psychotycznego w szkole.
5. Praca z rodziną.
IV. 28.05.2014 r. godz. 14.00- warsztat czas trwania: 3 godziny
1. Dzieci i młodzież z zespołem zaburzeń uwagi
- Diagnoza kliniczna
- Diagnoza psychosomatyczna
- Diagnoza psychopedagogiczna
2. Specyfika funkcjonowania dziecka z zespołem zaburzeń uwagi w przedszkolu i szkole:
- Obszar sfery emocjonalnej
- Obszar kontaktów rówieśniczych
- Obszar umiejętności przedszkolno/szkolnych
3. Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb dziecka/ucznia z zespołem zaburzeń uwagi.
4. Praca z rodziną.
Spotkania odbywają się zawsze o 14:00 w sali konferencyjnej PORE (budynek PP-P ul. Konstytucji 3 Maja 7).
Relacje ze spotkań:
Pierwsze spotkanie w sieci pomocy psychologiczno-pedagogicznej poza ustaleniem terminów kolejnych spotkań, wzajemnym poznaniem ,omówieniem zasad pracy w sieci i roli jaką w niej pełni koordynator, pozwoliło na wyłonienie następujących trzech bloków tematycznych, którymi będziemy się zajmować.
I. Zaburzenia zachowania w przebiegu choroby przewlekłej u dzieci i młodzieży.
II. Dzieci w rodzinie patchworkowej.
III. Problemy dzieci i młodzieży w rodzinach dotkniętych emigracją zarobkową.
We wszystkich tematach, skupiać się będziemy wokół zagadnień związanych z rozpoznaniem sytuacji dziecka, diagnozą jego potrzeb, diagnozą potencjału tkwiącego w dziecku i jego środowisku rodzinnym. Celem naszej pracy prócz wzajemnej wymiany doświadczeń jest skonstruowanie narzędzi ,opracowanie metod pracy z dzieckiem i jego rodziną. Mają one być wsparciem ,pomocą dla niego, jego rodziny i nauczyciela.